Un gest inutil

Posted: 30 Martie 2009 in bogdanice, Din viata
Etichete:, , , ,

Ne place să facem gesturi simbolice. Nu-i nimic rău în asta, dar inutilitatea lor mă disperă.

Ora Pământului – sau cum i s-o mai fi zis – a fost un gest care s-ar fi vrut nobil, menit să conştientizeze personajele acestei lumi întru salvarea resurselor planetei. Oamenii au acceptat, în majoritate, gestul, dar senzaţia mea a fost că totul pare mai mult o modă, un fel de a fi trendy, fară a-şi atinge scopul cu adevărat. E frumos să te dai ecologist, să stingi luminile şi să aprinzi lumânări. E frumos să militezi pentru salvarea Planetei prin anularea consumului inutil de resurse. Dar câţi dintre cei ce au stins luminile sunt cu adevărat interesaţi de acest aspect. Câţi respectă Planeta şi în afara orei ecologice?

La noi, în ţara în care oamenii se opresc din înjurături în tramvai ca să se închine cu pioşenie la vederea unei biserici, urmând ca imediat după aia să reia înjuratul de unde-l lăsaseră, faptul că s-au stins luminile pentru o oră nu a însemnat nimic. Nimeni nu a devenit conştient de nimic. Nu s-a produs nici o schimbare de mentalitate, nimeni nu a devenit mai grijuliu sau mai interesat de subiect. A fost doar un gest fancy şi inediat ce s-a încheiat l-am uitat.

Pe de o parte nimănui nu-i prea convine să plece la serviciu cu bicicleta, sau să reinventăm iluminatul cu lumânarea. Nimeni nu ar mai renunţa la ditamai plasma (aparatele astea consumă de câteva ori mai mult decât cele cu tub catodic) în favoarea unui radio, nu ar renunţa la laptop sau calculator în favoarea hartiei şi calculului sau scrisului de mână. Oare câţi ar fi dispuşi să renunţe la combina frigorifică sau cuptorul cu microunde?

Pe de altă parte economiile pe care le-am putea face renunţând la confortul aparatelor electrice sau a iluminatului – să-i spunem – inutil sunt insignifiante comparativ cu adevăraţii consumatori sau agenţi poluanţi.  Sigur, casa e construită din cărămizi, lucrurile mari au la bază gesturi mici, dar nici chiar aşa. Nu mă convinge nimeni că acei câţiva waţi economisiţi de mine vor produce o relaxare suficientă a consumului resurselor.

Adevăraţii consumatori sunt în altă parte şi-i putem vedea uşor. Pe moment nu găsesc alt argument mai semnificatif decât filmuleţul de mai jos. Este o simulare a traficului aerian pe pământ pe 24 de ore. Un punctuleţ înseamnă un avion. Câte gaze eliberează avioanele astea în atmosferă? Cât combustibil folosesc? Câte deşeuri se eliberează în mediul ambiant?

Dacă aţi oprit lumina o oră, înseamnă că puteţi avea răbdare câteva secunde să vedeţi un film care nu are nimic interesant, nimic comic. nu are început şi nici sfârşit. Sfat: vizualizaţi în HQ şi full screen.

Comentarii
  1. cdmitroi spune:

    Subscriu. Intradevar, tot ce e eco, tot ce e bio, salvarea planeti e la ordinea zilei. Sunt convins ca nu ai observat ceva vis-a-vis de traficul aerian. Pai americanii au o activitate areiana continua. Europenii zboara in special ziua. Noaptea se zboara catre iuropa si ziua se zboara catre america. Nu am avut rabdare ce numar avioanele.
    Cat priveste eco-bio–fitze am citit nu stiu pe unde ca marea problema a poluarii sunt orasele, constructiile de beton din acestea si aglomeratiile urbane….nu consumul de energie electrica asa ca INPOI LA COMUNA PROIMITIVA. Haide piziti, lasa chiusaptele si mergi cu calu, eu merg cu masina, pt ca daia a involuat rasa umana. Eu voi merge pe bicicleta doar sa mai fac miscare.
    Vai de mine ca tampenii am scris aici. Am scris..asta e. Poti sterge comment-ul;)

    cdmitroi-din comuna primitiva

  2. Mihai spune:

    deja incepusem sa ma indoiesc ca mai sunt sanatos. credeam ca doar mie mi se pare o tampenie chestia asta. se pare ca scrisasi si u exact ce gandesc ( si scrisai) si eu. great minds think alike. am tot respectul pentru aia care au o casa din materiale biodegradabile (atat cat se poate), au energei electrica produsa de propriul generator eolian sau solar, au toalete biodegradabile, se plimba cu bicicleta si manaca doar ce cultiva (sau ce cultiva altii in curte fara chimicale si alte cacaturi). restu care se dau eco dar fac exact de zici u mai sus mi se par niste ipocriti. mi s-a parut geniala faza lui escu cu acea persoana care avea status „sunt sa salvez pamantu”.

    • bogdanic spune:

      @cdmitroi: M-as fi mirat sa poti numara avioanele😀 . Pe bune ca ma sui pe bicicleta daca vaz pe Lenuta in caruta pe drum catre minster.
      @Mihai: Si io tin cu aia care sunt ecologisti „pe bune”. Din punctul meu de vedere, incerc sa fiu in limita decentei tot timpul. Chestiile de genul „evenimentului” petrecut sambata ma dezgusta prin oportunismul si cocalarismul in care se scalda.

  3. […] contextul în care, cu numai două zile în urmă, ne-am făcut sfânta datorie de locuitori pe Pământ, acum se cuvine să ilustrăm cu umilinţă cât putem […]

Lasă un răspuns

