Restaurant rusesc: Petru Intai

Posted: 4 Decembrie 2008 in bogdanice, Din viata, foame la burta
Etichete:, , , ,

Vizita la Cocosul Rosu mi-a adus aminte de ceea ce am trait la un restaurant cu specific rusesc din Chisinau – Petru Intai (Piotr Pervii sau pe acolo).

Cu ceva timp in urma mergeam des in Moldova cu treburi de serviciu. Aceste ocazii mi-au dat sansa sa traiesc o minunata si savuroasa experienta culinara cu arome si gusturi care mai de care mai imbietoare si mai pline de exotism si care mi-au ramas intiparite pana astazi la fel de vii ca in momentul degustarii lor.

Doresc sa vorbesc acum despre un restaurant rusesc scump, dar care merita prin tot ceea ce ofera. La intrare te intampina un „general” imbracat in costum cu fireturi care nu prea vorbeste altceva decat rusa si te imbie sa folosesti garderoba. Este generic pentru toate restaurantele bune din Chisinau sa aiba garderoba si sa ti se sugereze ferm sa o folosesti. La masa trebuie sa te simti bine si usor si sa nu porti grija hainelor spanzurate pe scaune. Ar cam trebui si pe la noi sa se adopte politica asta.

Cand intri te intampina o sala lunga in semiobscuritate ce iti sugereaza un submarin prin faptul ca mesele din stanga au, fiecare, cate un acvariu cu pesti exotici. Poza de mai sus ilustreaza bine un asemenea acvariu (in ciuda eforturilor mele nu am regasit pozele facute acolo – asa ca am folosit o imagine cat mai apropiata). Daca nimeresti o masa din asta – satisfactia e mare. Meniul este urias (peste 100 feluri de mancare, estimez) si, cat timp il studiezi, te poti delecta cu un cvas din partea casei. Ne era foame, dar nu prea stiam ce sa comandam asa ca am intrebat ospatarul. Tipu’ ne-a explicat pe indelete ce contine si cum se gateste fiecare fel de care ne-am interesat si toate astea fara sa ia mainile de la spate.

In timp ce comandam ba una, ba alta, gagiu’ dadea din cap si zicea doar „Bine!”. Nu nota nimic!!!. Mainile erau in continuare la spate. Eram patru si am comandat, pe langa clasica votca „Ruski Standard”, fiecare cate doua feluri de mancare diferite si un fel diferit de coltunasi. Ne-am cam spart in figuri, dar ne era foame. Si am vrut sa fim siguri ca macar unul dintre feluri o sa fie retinut de ospatarul impasibil care zicea doar „Bine!”. Surpriza mare a fost cand au inceput sa vina mancarea la masa. Toate au venit precis la cel care le comandase, fara pic de eroare. Chiar si coltunasii (diferiti fiind) au venit la fix. Am ramas impresionati si de modul de servire si de gustul extraordinar al mancarii. Seara a fost memorabila si am revenit acolo de cateva ori. Desi este greu sa alegi restaurantul, sigur voi mai merge acolo in viitorul drum la Chisinau – cand va fi el.

Am aflat, ulterior, ca ospatarii dadeau un test pentru a putea lucra acolo. Un test care presupunea invatarea felurilor de mancare si retinerea comenzilor fara a fi notate. Un test care presupunea deservirea clientilor fara greseala, cu eleganta si solicitudine – calitati pe care cu greu le gasesti pe undeva pe la noi.

Le-am mai intalnit intr-un restaurant in Franta si in cateva din SUA, dar nu la acelasi nivel.

Comentarii
  1. carola spune:

    ca tot ziceam intr-un comentariu anterior despre serviciile din Mne, imi povestea recent o colega despre cafeneaua cu cele mai bune servicii din Podgorica. Proprietarul e un nu sh ce mare mahar, dar care are grija sa stea cu ochii pe angajati. Unui chelner i se va retine din salariu daca nu are bricheta la el cand un client o cere, daca in timpul deservirii mesei, se uita pe geam, daca nu deserveste masa in maxim doua minte dupa ce s-au asezat clientii la masa etc. Baietii au incasat-o constant, pana le-a intrat in sange. Au ramas cei mai buni, care sunt platiti pe masura si toata lumea e fericita.

  2. bogdanic spune:

    Ei, vezi? Frica pazeste pepenii. Trebuie ca seful sa stea cu okii pe ei. Dar el trebuie sa fie convins de asta… Ti s-a facut dor de casa?

  3. Petru spune:

    Nu mai este asa. Astazi, vorbeste acolo toata lumea si romaneste. De fapt, cam in toata Basarabia, astazi, toata lumea este bilingva, un plus pentru ei, as zice.

Lasă un răspuns

